onsdag 18. januar 2012

Orientation - where exactly are we?

Vi tenkte det kunne være kjekt å vise en oversikt over hvor vi befinner oss i verden og samtidig orientere dere litt om hvor vi bor, hvor Ulrike skal arbeide og hvor Berkeley Campus ligger. Dette er altså laget for de som ikkje allerede har herjet rundt med google maps. Det første kartet viser en god del av vestkysten i USA og vi har markert en firkant som vi zoomer inn på i det neste kartet. Tips: hold pekeren på musen over et kart og vensteklikk, da blir bildet stort og man kan også se de øvrige bildene i blogginnlegget i stort format.


Dette kartet (under) representerer firkanten som er markert i kartet over. Vi måtte zoome såpass mye inn for å kunne vise de ulike stedene tydelig.

Det nederste kartet bør være ganske selvforklarende med tanke på hvor de ulike stedene er, men det er verre å forstå hvor store avstander det er snakk om. Det tar ca 25 - 30 min å gå fra der vi bor til Berkeley Campus, og ettersom Campus er såpass enormt, tar det 15 - 20 min å gå fra den vestlige inngangen og til enden i øst. Å dra "hjemmefra" til San Francisco tar omtrent 30 min (i følge Ulrike og nærmere 35 - 40 min i følge meg). Vi går et stykke og deretter tar vi BART (Bay Area Rapid Transit) som er et slags tog som går delvis under og delvis over bakken - vi ender da opp midt i sentrum.

Området Berkeley Hills er et fantastisk fint område. Den nederste delen kan defineres som boligområde, mens man lenger oppe finner flotte turområder - Ulrike og eg har kost oss på flere turer der allerede! Vi håper å få laget et innlegg om Berkeley Hills seinere.

3 kommentarer:

  1. Fint med lokaliseringshjelp, Kjetil! Veldig greit å ha kartet i hodet når dere forteller. Det ser ut som om Ulrikes arbeidssted ligger fint til like ved GG-parken. Et minne fra da jeg var i parken for eh.... 36 år siden (!): mange godt voksne menn som lekte med fjernstyrte små motorbåter på innsjøen der. De var et syn for guder i all sin barnlige entusiasme og i bermudashorts som strammet over de fete magene. Kanskje de er der ennå - eller barna deres. :-)

    SvarSlett
  2. Hei igjen! Fint å se hvor dere bor i forhold til byen. 30 min inn til byen går jo fort. Virker som om de har et godt kollektivtilbud. Nå er klokken 7.30 hos dere, og dere har sikkert akkurat stått opp til en ny dag. Klokken her hjemme er 16.30 og det er snart middagstid. Er litt artig å tenke på, at vi lever i forskjellige tidssoner! :-). Når begynner du å jobbe, Ulrike?
    Her hjemme i Jølst er det masse snø! Det er faktisk +1 grad, men likevel skikkelig vinterstemning. Litt annerledes enn i Berkeley, vil jeg tro! Der er det vel vårstemning. Blir kjekt til våren, for da kommer jo dere hjem!
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei du! Så kjekt å lese kommentarer fra deg! Ja merkelig å være på hver vår side av Jorden, i helt forskjellige tidssoner og med helt ulikt klima. Her er vårstemning ja, for det meste, men akkurat idag faktisk skikkelgi Bergensstemning, regn og grått, hehe. Høres deilig ut med snø da. Håper dere får masse flotte skiturer i vinter! Jeg begynner faktisk på jobb imorgen 23. -spent!

      Slett