søndag 29. april 2012

Grand Canyon





Nå kommer vi høydepunktet i USA så langt. Grand Canyon var bare fantastisk flott og enormt fasinerende! De fleste har vel en idé om at det er stilig og jeg tenkte det sikkert var kult, men det var sykt mye mer imponerende og storslagent enn jeg kunne forestille meg. Så til alle: Får dere anledning til å dra dit en gang i livet, så gjør det!! Det er helt utrolig flott! Grand Canyon er delt i South Rim og North Rim. Sistnevnte var dessverre enda vinterstengt, men vi fikk virkelig sett mest mulig av Canyon fra South Rim i ulike perspektiver. I tillegg til å skue utover, vandrende langs kanten og ta bilder (noe alle turistene gjør), fikk vi se den med fugleperspektiv fra helikopter. Jaaaa! Kjøre helikopter var helt fantastisk! Jeg fikk til og med sitte ved siden av piloten og så kjempegodt derfra! Tusen takk, Pappa. Dette var den beste bursdagsgaven Kjetil og jeg kunne fått! Vi fikk også virkleig oppleve grand canyon på en guidet day hike ned i Canyon og dette var vel nesten det flotteste. Det overgikk til og med helikopteret, det å sitte på et platå midt ute i Canyon, med kanskje verdens mest imponerende utsikt på alle kanter, bare oss og guiden med en god lunsj og solskinn. Det kunne rett og slett ikke blitt mer perfekt. Turen vi gikk heter Grand View Trail og det var den virkelig der vi gikk bratt ned fra South Rim, nedover og utover i canyon til Horseshoe Mesa, et platå der vi spiste lunsj. Jeg har allerede tenkt jeg vil tilbake på en flerdagstur, men jeg tror nok ikke det blir denne gangen…

Så til dere som tenker at Grand Canyon er verdt et besøk vil jeg virkelig anbefale å dra på en skikkelig fottur. Det er litt varmt og litt tungt å puste så høyt oppe (South Rim er på over 2000 moh), men det er fantastisk og verdt det hver eneste meter. Bare husk å ta med masse vann! ;) Det gir et helt annet inntrykk enn å bare gå og se på den overnfra, slik alle turistene gjør. Flott det altså, for all del, men var virkelig stas å komme ned og føle at vi hadde hele Grand Canyon for oss selv. I følge guiden vår er det kun 5 % av de 5 millioner besøkende som går "beyond the Rim" (altså into the canyon)


Alle disse bildene er tatt oppe fra South Rim der det går en fint tillaget vei helt langsmed kanten. Det er veldig mange turister der, men virkelig flott. Det var en helt spesiell stemning der oppe da solen takket for seg og sakte forsvant bak kanten. De neste bildene tok vi på turen vi gikk neste dag. Guiden vår het Elaine og hadde for noen år siden sluttet i jobben sin som regnskapsfører. Nå jobber hun som guide i Grand Canyon på heltid. Makan til drømmejobb tenkte jeg... Elaine var veldig grei og veldig kunnskapsrik :)
Her er nettsiden til de som formidlet turen vår i Grand Canyon: http://www.wildlandtrekking.com/adventurehikes/grandcanyonhiking.html
Med på kjøpet fikk vi en hel del info om fauna og flora, historie og geologi i Grand Canyon
På vei ut til platået Horseshoe Mesa
Trapper som var laget av gruvearbeidere
for mange år siden, fremdeles i stand og i bruk

Det var bratt ned mange steder, tror ikke
Pappa hadde vært så høy i hatten nei ;)

Utrolig god lunsj ble tilberedt og servert på steinbord m. duk 


Man blir liksom aldri lei av å skue utover her


Denne gangen har vi den glede å presentere hele tre filmer. Det var så mye flott å filme og det ble enklest å dele det opp i tre. En fra helikopterturen, en tatt oppe fra South Rim og en fra den fantastiske hiken vår. Kanskje noen kan syns det blir for mye av det samme og vel mye fjell og panoramaer, men vi syns hvertfall dette var utrolig flott så vi klarte ikke helt å begrense oss. Dere får se det dere vil ;)

Helikoptertur

Utsikt fra South Rim

Fottur i Canyon

4 kommentarer:

  1. Så fantastisk!! Både ovenfra og undenfra! Mia er smått sur siden hun ikke fikk være med på den turen; bortsett fra helikopteret hadde alt vært perfekt for henne! Jeg trøster henne med at vi skal feire 1. mai på Vidden i sol. :-)

    SvarSlett
  2. Jaa må tro jeg savnet henne da vi gikk den flotte turen da, men hun hadde nok syns det ble litt tørt og varmt. Dessuten var det faktisk ikke lov med hunder i canyon. Kos dere 1. mai på Vidden - god tur! Jeg gleder meg til å gå Vidden med dere om halvannen måned :)

    SvarSlett
  3. Kjempe fine bilder, og kjekt å se film også! Må si jeg er smått misunnelig på den opplevelsen der selv!

    SvarSlett
  4. mmmmmmmh. Ikkeno for meg de turen der nei... Hadde under tvil fikset helikopteret. Kule hatter forresten...

    SvarSlett