onsdag 22. februar 2012

Endelig litt hest!

De ivrigste leserne av bloggen vår husker kanskje at jeg nevte møte med en dame og en hest noen blogginnlegg tilbake. Hun som var så positiv og skulle fikse hest som jeg kunne ri. Det skulle vise seg å slett ikke være så lett å få laget ev avtale for å prøve denne hesten (Bella). Først var Kate (som jeg traff på tur) veldig opptatt og deretter var det misforståelser med eieren av hesten om når det passet at jeg kunne ri den. Jeg begynte å miste håpet om at dette skulle bli noe av, men endelig ble Kate og jeg enige om at jeg heller skulle prøve hesten hennes, Dolly. Jeg tok en ridetime på et ridesenter for noen uker siden, men ellers har det ikke blitt noe riding siden jeg kom, så man kan vel si at det var en viss lengsel etter hestelukt i nesen. Så endelig, nå sist lørdag dro vi avgårde til et nytt og ukjent sted for å møte en dame jeg såvidt hadde truffet, og en hest som visstnok skulle være "...taller - bigger than Bella - but a real sweetheart :) " Spennende!

Plassen vi skulle møte Kate var en parkeringsplass like ved Moraga (ca 30 min kjøring fra Berkeley). Det var nydelig natur med åser, åpne områder og skog om hverandre. Tydeligvis beskyttede områder med begrenset ferdsel for å ikke ødelegge naturområdene. En smilende Kate med bilen full av hunder dukket opp like etter og vi kjørte etter henne til stallen - eller, det var egentlig ingen stall. Bare et uthus for utstyr. Hestene går ute året rundt og har enorme områder å boltre seg på, så stall trengs strengt tatt ikke :) 

God og tjukk beitemage. Og vinteren er visst normalt hennes slankeste periode, men ikke i år nei :P


"One more time! One more time! Jake blir aldri lei av å løpe etter ball

Søte Dolly :)

Vi måtte avgårde en liten tur oppover åsen for å hente ned Dolly, der hun stod og koste seg med 15 andre hestekompiser. For et herlig hesteliv! Dolly er blanding av Belgian horse og American Quarter horse. Altså har hun det tunge og litt arbeidshestaktige fra belgeren, men er også mye lettere enn det pga quarteren. Likevel er hun en helt annen type hest enn jeg er vant med å ri (og egentlig liker). Hun er utrolig kraftig, stor! med et utrolig stort hode, hehe, men også veldig søt og virkelig a sweetheart. Kjempesøt og snill hest.

En liten prøvetur. Positivt overrasket over hvor kjapp Dolly var

Tilbudet er rett og slett for bra til å kunne begynne å rynke på nesen for at det ikke var en fullblods araber jeg kunne låne... For Kate er helt fantastisk grei. Jeg kan ri Dolly så ofte jeg vil i helgene, men dersom det ikke passer eller vi er vekkreist er det heller ingen problem. Jeg kan bare bestemme meg fra uke til uke. Området er legendarisk og byr på endeløst med turområder og flotte steder å ri. Kate fortalte meg litt og det virket som uansett hvilken retning du red kom man til en eller annen fantastisk flott skog eller område. Kjetil elsket Dolly (for hest å være). Han vil kanskje til og med prøve å ri litt en dag og syns det var utrolig betryggende at Dolly fint tåler å ha barn hengene i halen + 7 barn på ryggen og syns det er helt ok å bli fingermalt av en hel barnehage.

Jeg tror jeg følte meg mindre oppå der enn jeg ser ut som.

4 kommentarer:

  1. Ikke noe å rynke på nesen for det der, nei! Søt fole, og veldig godt å høre at den er tryggere enn banken. Dette må være lykke: fri adgang til fin fole og flotte turområder. Kjusa deg!

    SvarSlett
  2. Jeg synes Dolly er virkelig fin. Fin rødfarge! Det er så trivelig at du får mulighet til å drive med en av dine aller kjæreste hobbyer. Området ser bare helt supert ut! Dere er heldig om har grønt gress! :-) Jeg har også begynt å ri igjen nå. Hestedillaen meldte seg etter 1,5 mnd. Så nå rir jeg på Terfre Ridegård i Førde på en herlig fjording som heter Vitjar! En super, rolig hest som er med på det meste!
    Kos deg masse videre! Håper vi får til den rideferien i høst som vi snakket om i fjor! Stor klem.

    SvarSlett
  3. Dette høres ut som ikke bare å være et flott sted for hester men også for Ulrike(r).
    Lærer du Western også ?
    Klem Pappa

    SvarSlett
  4. Åh, dette ser skikkelig kjekt ut og folen var veldig søt - men kanskje litt mer sånn min type hest enn din ;-)
    Fint at du fikk til å drive litt på med hest, og det er jo bra at det er masse fine områder dere kan boltre dere i, og ikke bare en bane, det hadde jo kanskje vært litt kjedelig.
    Gleder meg til å se bildene fra når Kjetil rir, for dette må jo være perfekt hest å være litt nybegynner på.
    Kjekt å lese om livet deres, og dere er flinke å legge ut bilder. (Skal skjerpe meg og skrive noe mer snart jeg også!)

    SvarSlett