fredag 10. februar 2012

Tiden flyr


Nord for San Francisco med utsikt mot Golden Gate Bridge

Vi har nå vært her i snart 1 1/2 måned - og tiden har virkelig begynt å fly. Som vi har vært inne på tidligere har rutinene begynt å bli etablert og det gjør jo ikke akkurat at dagene flyr mindre avgårde. Det har begynt å gå opp for meg at rutiner på arbeidsplasser her er ganske annerledes enn i Norge. Her er det slett ikke den typiske 8-4 arbeisadagen som gjelder - mer (8)9 til 6 og gjerne enda senere... Det er kanskje litt spesielt mye jobb, jobb, jobb i et ambesiøst forskermiljø slik det er der jeg er nå, men jeg merker på rushet i kollektivtrafikken at det er mange som både jobber mye og lenge her...  Når jeg i tillegg har litt over en times reisevei, blir det lett lange dager. I begynnelsen var jeg litt misfornøyd med alt jeg ikke kommer til å å gjort siden det blir så mye tid som går med til jobb. Nå prøver jeg å fokusere på alt det jeg får lært av å være her og det er utrolig spennende å få lov å være der og lære av en så flink forsker. Så får vi prøve å gjøre mest mulig ut av helgene og forhåpentligvis kan jeg ta litt langhelger også når jeg har kommet mer igang.

Bratte stup rett ned i bølgene
På tur nord for Golden Gate Bridge





San Francisco i det fjerne. Masse seilbåter på fjorden.

De siste helgene har vi vært litt rundt på noen mindre dagsturer, blant annet til området nord for San Francisco - nord for Golden Gate Bridge. Legger ved noen fine bilder av broen på en nydelig klar dag og litt fin kyst og strand. Det var flotte coastal trails å rusle på her og fine strender. Blant annet Rodeo Beach - der vi satt og spiste lunsj mens tærene fikk kose seg fritt i sanden (og det likte de godt!) Men det var ikke like fristende i vannet - vil heller si iiiiiiskaldt! Var kun noen hunder som koste seg i bølgene. Dette er et sted vi helt sikkert kommer til å vende tilbake til, bare 30 min kjøring herfra.

Fornøyd tass spiser lunsj på stranden

Rodeo Beach

Fine strender i dette området. Denne ligger litt for seg selv.



Her spiste vi lunsj


Rodeo Beach sett bakenfra. Søt liten coastal trail førte ned dit.

Nå er det endelig ny helg etter en svært lang, men også kjekk, uke for min del. Kjetil er så støl etter tøff styrketrening etter klatringen sist at han droppet dagens klatretrening og jeg gikk tidlig fra jobben (kvart over 4). Vi lurte på om vi skulle gå ut å spise, men følte egentlig mest for en rolig kveld idag. Kjetil lager nå middag og jeg har fått meg et glass vin - herlig! Imorgen må jeg faktisk en tur innom universitetet for å passe cellene mine (Jeg har forsøk gående med fettceller som må sees litt til og få ny næring). Det er nok fort gjort og Kjetil tenker å bli med for å se hvordan jeg har det på jobben. Så finner vi sikkert på noe kjekt i San Francisco etterpå. Værmeldingen er ikke så bra så tror ikke det blir strand denne helgen, men det er nok av ting å finne på. Problemet er bare å finne tid til alt ;) Noe som ikke er helt ukjent fra livet hjemme heller egentlig.

Veldig fornøyd tass i solen. Dette var en skikkelig bra dag!

2 kommentarer:

  1. Spennende å få dele litt av hvordan dere har det. Kanskje en ide å ikke helt la seg rive med av amerikansk karriere-tempo selv om det sikkert er fristende... og spennende.

    SvarSlett
  2. Etter dagens tur med Mia og i fullt regnutstyr inkludert sydvest, var det herlig å leve meg litt inn i Sunny California! Flotte bilder! Er jo ellers veldig enig med sistnevnte taler. :-)

    SvarSlett