fredag 17. februar 2012

Ulrikes pick



Golden Gate Fields

Veldig fornøyd jente når hesten "min" vant!
Noe jeg hadde bestemt meg for at vi måtte gjøre mens vi var i USA var å se på galloppløp. Min fasinasjon for denne hestesporten begynte allerede på barneskolen, hekta som jeg var på Pennyklubbens bokserie om emnet (Wonderserien, for de som husker den...?). I flere år hadde jeg til og med plan om å bli jockey når jeg ble stor...  Det var derfor til min store glede jeg oppdaget at det faktisk fins en stor hesteveddeløpsbane like i nærheten av Berkeley. Dit måtte vi dra! Det ante meg at dette var noe også Kjetil kunne syns var gøy. Han liker spenning og er utrolig fasinert av raske ting. Kanskje kunne vi finne en hestesport som begge kunne ha glede av :)

Sist søndag var det "Dollar Day" på Golden Gate Fields i tillegg, noe som vil si at parkering, inngang, øl, brus og hot dog kostet kun kostet en dollar. Solen tittet fram idet vi parkerte utenfor banen - kunne det bli bedre? 


Det er en eller to galloppbaner i Norge, men galloppsporten er generelt liten hjemme. Jeg har vært på Øvrevoll én gang og det var stor stas, men dette var noe helt annet. Banen var enorm og masse plass for publikum både inne og ute. Etter en liten stund hadde vi også funnet ut av hvordan ting fungerte. Hvor man kunne se på og vurdere hestene mens de ble salt på og leid rundt, hvor man kunne se vinneren, hvordan man veddet på de ulike hestene og hvor man kunne se oddsen. Vi fant snart ut at for å få litt spenning var det gøy å sette et par dollar på en hest. Jeg studerte neste løps konkurenter i oppsalingsringen og (uavhengig av odds og spådommer) fant meg raskt en favoritt. En nydelig rødbrun fole ved navn D'honorable One som utmerket seg med sine lette dansende steg, toppede ører og nysgjerrige blikk. I motsetning til de andre mest ivrige virket ikke denne det minste stresset, bare vedlig klar, oppmerksom og "på høgget". 
D'honorable One - der jeg oppdaget den i oppsalingsringen. 


Like etter stormet den samme folen først over målstreken, med god margin til nummer to. Jockyen holdt den igjen som nummer 3 like bak teten helt til de kom på oppløpssiden. Da lot han den gå... og den suste opp i tet akkurat idet de passerte oss. Vi vant! Ekstra gøy var det at denne hesten hadde nesten dårligst odds i løpet og selv om vi bare hadde spilt 2 dollar fikk vi 8 ganger det samme tilbake. Kjempestas! :)

"Min" vinner - hesten med nesten dårligst odds i sitt løp overrasket alle.


Kjetil vurderer odds og vinnersjanse for de ulike hestene. Litt statistiske vurderinger er det sikkert og.



 Kjetil syns det var topp å kunne bruke hesteinteressen min til noe litt nyttig. I tillegg var jo dette rikelig med både fart og spenning på en gang. Vi klarte å tippe vinneren i to løp til. Kjetil så seg faktisk ut en hest i ett løp som han syns så sterk og fin ut og den vant! Utrolig gøy at han ble så grepet av basillen. Andre løp var det verre å tippe vinneren og vi tapte noen dollar, men vi dro derfra fornøyde noen timer senere med omtrent like mange dollar i lommeboken som da vi kom, selv med kjøp av flere hotdogs og brus :) En svært vellykket søndag!


Paradering med fanfare før løpet. Løpshestene har hver sin stødige lederhest for å roe seg ned.
Fornøyd Kjetil etter han tippet på vinnerhesten.
Intens spenning like før start. Sekunder før hestene nærmest eksploderer ut av startboksene.
Dundrende hover like forbi mål.
Denne folen var helt nydelig, men var dessverre ikke så flink å løpe. Jeg lekte med tanken på å kjøpe den og heller gjøre den til dressurhest. Den hadde utrolig flotte bevegelser :) Hadde sikkert fått den billig etter dette løpet...


4 kommentarer:

  1. Så bra å kunne tjene peng på Ulrikes heste-feeling! Dette kan bli til noe....økonomen og hestekjenneren! Høres veldig kjekt ut. :-)

    SvarSlett
  2. Det der virket utrolig kjekt! Synes dere er så flinke til å komme på all slags kjekke aktiviteter! Jeg er enig med deg, Ulrike! Den røde "vinneren" var helt nydelig! Dere har også tatt så mange nydelige bilder. Ser faktisk at du begynner å få ganske langt hår nå, Ulrike!! :-) Stor klem!

    SvarSlett
  3. Må ha vært en fenomenal dag.....Flott fole !! Farlig med gutta hektet på hesteveddeløp hehehe. Gled deg til du kommer til Hong Kong Ulrike. Der er det en stor opplevelse å oppleve spillegale kinesere på kanskje verdens beste galoppbane. Hilser fra endelig vårlige Beiras med tørke og vanningsanlegget på full guffe.

    SvarSlett
  4. Så kjekt! Det var jo jockeyer vi skulle bli som små! :) Ja, det er vel bare å speide i vei etter en passende liten tass som vil passe inn i Bergen By.

    SvarSlett