onsdag 30. mai 2012

Those cheap bastards!

Å kjøre bil i USA er relativt enkelt da skiltingen er ganske god og “stop”-skilt brukes overalt. I tillegg er amerikanerne veldig flinke til å formidle ka som ikkje er lov og kor mye du vil få i bot. For eksempel står det “red light violation $331 minimum fine” i krysset like nedenfor oss og langs veien finner man ofte skilt som sier: “no littering – $1000 fine” (forsøpling). Dette synes eg er vittig, at de forsøker å skremme folk fra å bryte loven. For nordmenn er det imidlertid noen ting som “skurrer”, blant annet at U-sving er tillatt med mindre det henger et forbudt skilt. Vi ser fordelene med bruken av U-sving, men en sjelden gang kan det oppstå litt skumle situasjoner, noe som sikkert er grunnen til at vi styrer unna slike svinger i Norge. Det finnes én regel som fortsatt kjennes helt feil ut for Ulrike og meg, nemlig å kjøre på rødt lys! Å kjøre inn i et kryss når det lyser rødt er totalt feil og representerer noe av det verste du kan gjøre på norske veier. I USA er dette ok. Det bør likevel presiseres at dette kun gjelder høyresving i lyskryss, dvs, når det er klart i din retning kan du svinge til høyre sjøl om det er rødt lys. Du krysser nemlig da kun ett kjørefelt. Vi er blitt ganske vant til denne regelen, men det føles fortsatt rart og eg kjenner at pulsen øker, og venter nesten å høre sirener bak meg når eg tar en slik sving. I begynnelsen foretrakk vi å vente til det ble grønt for å være sikker, men utålmodige amerikanere likte ikkje det og tutet på oss. Noen ganger er det skilt som sier at det ikkje er lov å svinge på rødt, det er derfor viktig å se seg om før man tar sjansen. Derfor er det ekstra skummelt å ta disse “røde svingene” i kryss man aldri har kjørt i før. Ulrike har laget et begrep av denne type sving, nemlig "smutting". Før hon våger å ta en slik sving spør hon alltid meg: "Kan vi smutte her?". Også gliser hon når hon suser gjennom krysset, på rødt lyst, meget fornøyd etter å ha smuttet!


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f6/Red_light_fine_sign.jpg/220px-Red_light_fine_sign.jpg
En dag for lenge siden når eg kjørte en klatrekompis hjem så fortalte eg om nordmens aversjon mot å svinge på rødt lys og hvordan dette fungerer i Norge. Eg fortalte da at eg hadde hørt fra en troverdig kilde at grunnen til at de har lov til å kjøre på rødt lys er fordi man, en gang for lenge siden da drivstoffprisene var skyhøye i USA, ønsket å spare drivstoff ved å unngå å måtte stoppe i slike situasjoner. Han lo høyt og sa: “Those cheap bastards!”. Eg hadde vel egentlig forventet at han skulle si: “Really? Wow, that’s funny!”, eller noe i den dur. Så eg må innrømme at eg ikkje forstod kem han siktet til og kem disse cheap bastards kunne være. Enten måtte det være borgere som presset lobbygrupper til å fremme dette forslaget, eller lobbygruppene sjøl eller folk i lovgivende organer. Uansett, eg synes det var en utrolig vittig kommentar!

Ulrike sier: for et par dager siden, dagen før Åse og Fred-Ove dro fra Berkeley, opplevde jeg noe av det frekkeste jeg har vært med på de siste seks månedene. Jeg satt i fred og ro på takterrassen, mens jeg nøt sol og godt selskap, da det plutselig sve/stakk kraftig på skulderen min. Jeg forstod først ikke hva det kunne være og snudde meg for å se om det kunne stå en flis ut av trestolen jeg satt på. Til min store forskrekkelse var det ingen flis, men et lite krapyl som satt og godtet seg mellom stolsprinklene - jeg var blitt bitt av en edderkopp!!! That was really a cheap bastard!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar